WILLIAM SHAKESPEARE
(1564—1616) |
 |
Shakespeare lettja csupa rejtelem. Az letmvre vonatkoz adatok jrszt bizonytalanok, leghresebb verssorainak hitelessge is ktsges. Mr azt is ktsgbe vontk, hogy rta-e mindazt, amit rt. E sok bizonytalansg ellenre William Shakespeare a leghresebb s bizonnyal a legnagyobb drmar, az egsz vilgirodalomnak legalbbis az egyik legnagyobb alakja, gy mellkesen szonettjeivel a szerelmi lra egyik ktsgtelen klasszikusa. s mg mellkesebben kt olyan elbeszl kltemnyt is rt, amely az angol renesznsz legsznvonalasabb epikai rtkrendjt jelenti. De minl tbb vele s krltte a rejtelem, annl jobban izgatta s izgatja a trtnszeket, eszttkat, pszicholgusokat. Bsges knyvtrat tltenek meg a rla szl tanulmnyok, vastag knyvek s rpke elmefuttatsok, olykor regnyek s novellk. Felettbb kockzatos teht rviden jellemezni, ki volt, milyen volt, hogyan lt s tulajdonkppen mit is rt mindabbl, amit az nevhez kapcsol az emlkezs s a kialakult kztudat. De mindig meg kell ksrelni a rvid jellemzst is, hiszen az vezredek egyik legesleghresebb alakja, az emberi szellem egyik fszereplje.
Bizonyosan azt tudhatjuk, amit anyaknyvi bejegyzsek rktettek meg. S minthogy Anglia fldjre ellensg alig-alig tehette be a lbt, az okiratok, oklevelek, hivatalos nyilvntartsok vszzadokon t megmaradtak. Aki bizonyossgot kvn Shakespeare-rl s csaldjrl, az lapozza fel Stratford on Avonban az akkori anyaknyveket; tbb mint ngy vszzad utn is megvan valamennyi, veges trlk alatt rzik, hogy minden rdekld megkereshesse a megtallhat adatokat. Teht tudjuk, melyik napon szletett, s melyik napon — pontosan 52. szletsnapjn — halt meg. Tudjuk, mikor nslt, mikor szletett hrom gyermeke (kt lny s egy fi), a fia gyermekkorban halt meg, a lenyok idvel frjhez mentek, olvashatjuk, melyik napokon voltak az eskvk, felesge hallt is megrkti a bejegyzs. — De minthogy a hivatalos iratok java rsze is tllte az vszzadokat, az is hiteles adat, hogy 22 ves korban vadorzsrt (a fldesr erdejben leltt egy vadat) eltlik, s a bntets ell elhagyta szlhelyt, ahov csak kzel harminc vvel ksbb trt haza, hogy megvsrolja a szli hzat. Akkor mr szlei, felesge, figyermeke rg meghaltak, kt lenya mr frjnl volt, gyermekeik szlettek. Otthon, a szli hzban lt ezutn mindvgig. Ennyi a hiteles letmozzanat. Ami ezek kzt telt-mlt, az a tulajdonkppeni letrajz, amelyet valjban nem ismernk, amit csak tallgatni lehet, de kell is tallgatni, mivel az irodalom- s sznhztrtnetnek taln a legfontosabb fejezete.
Hallakor Ben Jonson, aki sznsztrsa, klttrsa, drmartrsa volt, egy nagyon szp kltemnyben bcsztatta. Jonson rendezte sajt al a Shakespeare-mvek els gyjtemnyes (s elg hinyos) kiadst, ennek a ktetnek a bevezetse ez az emlkidz kltemny. Ebben tallhat a legbsgesebb jellemzs a kortrsaktl. Az is benne van, hogy a nagy bart nem is volt elgg mvelt, annl csodlatosabb, hogy olyan sokat tudott a vilgrl, a mltrl s fleg az emberekrl. Ez az emlkezs megerst a hagyomnyos gyanban, hogy gyermekkorban igen kevs iskolt jrt. Latinul valamelyest okvetlenl megtanult, mert a kzpkorban s a renesznsz emberltiben nem volt iskola „dek nyelv", vagyis latin nlkl. De az az elragadtatott hang, amellyel a rgi bart bcsztatja a mindenkinl nagyobb kor- s plyatrsat, nem magnyos jelensg. Egsz sora maradt fenn az akkori angol kltemnyeknek, amelyek Shakespeare nagysgt dicstik. Mr letben nemcsak sikeres sznpadi szerz, hanem elismert nagy klt volt a klttrsak szemben is. De hogyan vezetett az t ehhez a dicssghez?
 |
 |
Kzpmd vidki polgri csaldbl szrmazott. Apja vltogatta mestersgt, egy idben pldul kesztykszt volt, mskor azonban kereskedelmi tevkenysget folytatott, s elgg tekintlyes frfi lehetett, mivel nhny vig kisvrosuk polgrmestere is volt. De hogy Shakespeare a kisiskols kor utn 18 ves korig hogyan lt, s ha tanult, mit tanulhatott, ezt nem tudhatjuk. De az bizonyos, mert anyaknyv bizonytja, hogy 18 ves fvel megnslt. Felesge 8 vvel volt idsebb nla. Rvid heteken bell gyermekk is szletett (egy leny), ez taln indokolta a nyilvn srgetett hzassgot a tl ifj frj s a hozz kpest mr ids felesg kztt. A kvetkez hrom vben mg kt gyermekk (egy fi s egy leny) is szletett. De hogy hzasemberknt mibl s hogyan lt, ezt megint nem tudjuk. A kvetkez adat mr a vadorzs vdja s a menekls a szlvrosbl. Ez 1586-ban lehetett. Legkzelebb csak 1589-ban tallkozunk vele Londonban. Hogy a kzbees esztendk hogyan teltek el, errl vszzadok ta tallgat a tudomny s a kpzelet. Mint oly sok angol fiatalember, is hajzssal prblkozhatott. Matrz is lehetett, keresked is, egyesek kalznak is kpzeltk. Annyi csaknem bizonyos, hogy jrt Itliban. Velencben jtszd sznjtkaiban (Othello, Velencei kalmr) ottani helyismeretet gyanthatunk. s valamelyest tudott olaszul, olasz novellkat eredetiben is olvasott. (Gyakran flre is rtett.) Annyi bizonyos, hogy az olasz vilg mindig is rdekelte, vgjtkainak tbbsge itliai vrosokban jtszdik. — De azutn mr londoni hrnk van rla. Kzeledett a sznhzakhoz. Kezdetben sznhz melletti l-rz volt. Minthogy akkortjt a hlgyek hintban, az urak lhton jrtak sznhzba, az elads alatt rizni kellett a kocsikat s fleg a lovakat. (Mint mostansg az autkat. ) Ezek a l-rzk ugyangy a sznhz alkalmazottai voltak, mint a sznszek. A legkorbbi sznhzi adatunk Shakespeare-rl a lrzsrt kapott djazs. De a kvetkez sznhzi djazs mr „contaminator" minsgben illette. A contaminator, vagyis „sszerak" az a szakrt volt, aki a benyjtott drmk megfelel rszleteibl sszelltott egy eladhat sznjtkot. Manapsg az ilyesfle tevkenysget dramaturgi munknak mondank. Teht ez idben mr rtett a drmkhoz, s innt mr kevs lps kellett ahhoz, hogy elbb statisztljon, azutn szerepeket is jtsszk, s szksg esetn szerepeket is rjon. A kilencvenes vektl az ezerhatszztzes vek elejig Shakespeare ugyan sznsz is, rendez is, ksbb sznigazgat is, de mindenekeltt drmar. Ez idre mr kzrl kzre jr kziratos szonettjei a sznszvilgban s a nzk kzl az ifjak krben ismertek, szerelmi vallomsait az ifjak szvesen olvastk fel hlgyeiknek. Nyomtatsban ugyan csak a kvetkez szzad els tizedben jelentek meg a hamar npszer szonettesknyvben (akkor egy mvszetprtol r fizette a kiads kltsgeit, az ajnlsbl tudjuk, hogy a nagylelk mecnsnak W H. volt a monogramja). Ngyszz ve tallgatjk, melyik lord vagy egyb nagyr lehetett ez a W. H. — De a bravrosan versel drmaszakrt mr els vgjtkval — a „Tvedsek vgjtk"-val — bizonytotta, hogy milyen klti szvegeket tud adni a szereplk dialgusaihoz. Shakespeare a kezdetet jelent „Tvedsek"-tl kt vtized mltn az letmvet befejez klti jtkig, a „Vihar"-ig mint drmar s egyben az egsz vszzad legnagyobb angol kltje jutott el.
A sznhz felptse s hatsa a dramaturgira
- Az plet kr vagy nyolcszg alak. A fldszinten voltak az llhelyek a kznp szmra. A falak mentn, hrom szinten erkly hzdott. Itt voltak az lhelyek az arisztokratk, a mdosabb polgrok szmra. A nzk sszettele teht rendkvl heterogn volt.
Dramaturgiai kvetkezmnye: Olyan drmt kellett rni, mely a kznsg minden rtegt kielgti. A Hamlet esetben a bosszdrma, a ksrtettragdia keveredik, alkot szerves egysget a filozfiai drmval. Shakespeare az utols a drmatrtnetben, aki megteremti akci s dikci egysgt, aki magas mvszi szinten teremt sszhangot a drmatrtnet arisztokratikus s populris vonulata kztt.
- A sznpadfelpts
: Egy nztrre benyl ktny- vagy elsznpad; a tnyleges nagysznpad, mindkett a szabadtri jelenetek szmra. A sznpad htuljn fggnnyel elvlaszthat rsz, az n. szobabels jelenetek szmra. E fltt erkly, az erkly- vagy bstyajelenetek szmra. Dramaturgiai kvetkezmnye: Lehetsget teremt a szimultn jelenetekre, a le- s kihallgatsokra.
- Az pletek fedetlenek, az eladsokat ltalban dlutn
hrom rtl sttedsig tartjk. Dszlet nincs, illetve csak jelzs szer. Dramaturgiai kvetkezmnye: Br a nzk elfogadjk a sznpad felptsbl kvetkez konvencikat, a drmai szvegnek akr direkten, akr metaforikusan rendkvl informcigazdagnak kell lennie (pontostani a helysznt, idpontot, stb.)
- Az eladst sznet nlkl, egyhuzamban jtsszk, fggny
nincs. A Shakespeare-drmk felvonsokra tagolsa csak a XVIII. szzad msodik felben trtnik meg. A jelenetek hatrt a szereplk ki s bevonulsa jelzi. Dramaturgiai kvetkezmnye: Meg kell oldani a halottak kivitelt. Be kell pteni olyan jelenetet vagy utastst, mely rvn ez megoldhat.
- A szntrsulat 12–16 fbl ll
, lland szerepkre csak a tragikus hsnek s a komikus sznsznek (=clown) van. A ni szerepeket kamaszfik jtsszk. Dramaturgiai kvetkezmnye: Tbb a szerep, mint a sznsz; gy bizonyos szerepeknek sszevonhataknak kell lennik.
- A sznszi jtk
: A harsnytl jut el fokozatosan a bels tlsig (lsd: Hamlet utastsai a sznszkirlynak, illetve Szentivnji lom mesterember-jelenet s az azokra tett megjegyzsek).
A shakespeare-i drma jellemzi
Nem kveti az arisztotelszi drmaelmletet s az ezen alapul sznjtszst, nem a grg hagyomny szerves folytatja. De rendkvl sokfle hagyomnybl mert, s felhasznlja kortrsai drmatechnikai s dramaturgiai jtsait:
- Senecatl veszi t a nagymonolgokra val ptkezst; a halllal szembenz ember sztoikus nyugalmt.
- A kzpkori drmbl veszi t tr s id szabad kezels
t, a hangulati ellenttelezst s a hangnemek kevertsgt (Shakespeare-nl a mfajt mindig tragikum s komikum egymshoz val viszonya s arnya dnti el).
- Kortrsai kzl Kyd: Spanyol tragdia cm mve, mint
bosszdrma a Hamlet elkpnek tekinthet. Marlowe-tl veszi t a nagyformtum hskre val ptkezst s a verselst, a blank verse-t. |
Hogy valban hny drmai mvet rt — ezt se tudjuk. Van egy hagyomnyos szmunk. Eszerint tragdiinak, komdiinak, regnyes sznmveinek a szma sszesen 37. — Nyilvnval azonban, hogy a neki tulajdontott sznpadi mvek kztt j nhnyat vagy egyltaln nem rt, vagy csak contaminatorknt vgs formba rzta valaki msnak a mvt. Bizonyosnak vehetjk, hogy a VIII. Henriket ifjabb bartja, Fletcher rta, vgl nhny sort trt, egyes dialgusokat kijavtott, de ennl tbb kze nincs a valjban igen kzepes sznvonal kirlydrmhoz, amely meg se kzelti az igazi nagy „kirlydrmk"-at, a IV. s az V. Henriket vagy a kt igazi nagy tragdit, a II. s a III Richrdot. De alig hihet, hogy az egsz korainak tartott, taln a „Tvedsek"-nl is elbb sznpadra kerlt „Titus Andronicus" valban Shakespeare mve lehetne. Ez a rendkvl zlstelen s indokolatlan gyilkossgokat halmoz rmdrma mg csak szellemi vagy hangulati rokonsgban sincs brmelyik Shakespeare-tragdival. A nem jelentkeny, de kedves-kellemes „Periklsz" cm jtk (nem az kori llamfrfirl, hanem egy mesebeli olasz hercegrl szl) formailag is klnbzik brmely ms shakespeare-i mtl. Ebben narrtor vezeti a cselekmnyt, a megszemlyestett „Id" jelkpes szemly lesz. A megszokott ts-tdfeles jambust felvltja a ngyes jambus, ami sehol msutt nem fordul el Shakespeare-nl. De a korai „Kt veronai nemes" vagy a ksi „Cymbeline" is sokkal gyengbb sznvonal m, hogysem a nagy remekmvek mell sorolhatnk. De az rklt 37-es szmbl azrt legalbb 25 igazi, hiteles, az kori grg tragikusok ta a legkzelebbi cscsa a mfajnak. — Viszont van az angol renesznsz drmk kzt nhny ismeretlen szerznek tulajdontott, amely taln Shakespeare mve. A Morus Tams tragdijrl szl „Sir Thomas More" cm komor jtk, amelyrl tudjuk, hogy a sznhz megrendelsre ngy hziszerz kzsen rta, megbeszlve a tmt, majd felosztva, melyik mozzanatot melyikk rja meg. Tudjuk, hogy a negyedt Shakespeare rta, s a stluskritika alapjn azt is gyantjuk, melyik jeleneteket. s vgl is az egsz Shakespeare kzrsval maradt fenn. De soha nem soroltk a szerz sszes mvei kz. Taln a hitelesnek vlt gyengbbek kztt is egyik-msik ilyen kzs munka, s taln az ismeretlen szerzk kztt is egyik-msik Shakespeare volt mint trsszerz. — mde a nagy mvek, azok az vi. Ezeket keletkezsk szerint ngy korszakba szoktuk osztani.
A shakespeare-i letm korszakolsa
Sokfle tagols lehetsges: 2, 3, 4 korszak, m mindegyikben kzs, hogy 1600 a legfontosabb korszakhatr. Ekkortl szmtja az irodalomtrtnet mvszetnek elkomorulst; ezutn szlettek meg az n. nagytragdik.
- Kirlydrmk
: II. Richrd III. Richrd V. Henrik VI. Henrik IV. Henrik
- Lrai tragdik
: Romeo s Jlia
- Vgjtkok
: Szentivnji lom Sok hh semmirt A makrancos hlgy Vzkereszt vagy amit akartok Ahogy tetszik A windsori vg nk Lvtett lovagok A kt veronai nemes Tvedsek vgjtka
- Nagytragdik
: Hamlet, dn kirlyfi Lear kirly Macbeth Othello, a velencei mr
- Rmai tragdik
: Julius Caesar Antonius s Kleoptra Coriolanus
- Regnyes sznmvek
: Pericles Cymbeline Tli rege Szeget szeggel A velencei kalmr Minden j, ha vge j Trolius s Cressida
- Az letm jelkpes lezrsa
: A vihar (Prospero eltri varzsplcjt)
- Az letm utols darabja
: VIII. Henrik |



| |
Az els az induls nhny ve, foleg olasz mintj vgjtkokkal, de 1595-ben a „Rme s Jlia" azonnali sikervel mr elkezddik az a msodik korszak 1595-tol 1599-ig, amikor elkel prtfogi segtsgvel „koszors klt", vagyis hivatalos udvari szerz. Ez idben valsznleg udvari elvrsra rja a „Kirlydrmk" cm alatt ismert trtnelmi sznjtkokat, a Tudor-hz trnra lpse eltti vtizedek vres krnikjt, amely a szzves hbor, majd a fehr rzsa—piros rzsa nven ismert polgrhbor rmsgeit idzi fel. De ezek kztt, Rme s Jlia szerelmi tragdija utn pti fel a szerelem halhatatlan komdijt, a „Szentivnji lmot" — 1599 s 1601 kztt megint elvsz szemeink ell. A legfontosabb protektor, Essex grf egy politikai per ldozata lesz. Taln koholt per volt (manapsg koncepcis pernek mondank), taln valban a trn ellen szervezett felkelst. Annyi bizonyos, hogy eltltk s kivgeztk. Hvei kzl tbben is kerltek brtnbe, de nhny v utn igyekeztek jvtenni indokolatlan meghurcolsukat, a filozfus Bacon is brtnbe kerlt egy idre, hogy hamarosan mentegetzve kiengedjk s miniszterr tegyk. Lehet, hogy Shakespeare-rel is ilyesmi trtnt. Kt vig hrnk sincs felle, de 1601-ben egyszerre a hres Globe Sznhz igazgatja. Eddig sznsz, majd sikeres szerz volt ott, ettl kezdve igazgat s rsztulajdonos. Ekkor kezddik az a hat v, amikor leghresebb s valban legnagyobb tragdiit rja, s mellettk legcsillogbb vgjtkait. „A velencei kalmr"-ral kezddik, mig sem dnttte el az rtkels, hogy ez az izgalmas m komdia vagy a megalztats tragdija. Azonnal utna a „Hamlet", amelyet sokan tartanak a drmatrtnet legjobb, legszebb mvnek. Majd egyms utn a „Lear kirly", az „Othello", a „Macbeth" kzben a fanyar humor „Vzkereszt" is. Ha csak ennek a hat vnek az alkotsait rta volna, akkor is t tlnk az ezredv legkitnbb sznpadi szerzjnek. — De 1603-ban meghal a nagy kirlyn, Erzsbet, s vele befejezdik a Tudorok polgrprtol korszaka. Jakab kirllyal visszatr a Stuartok feudlis nknyuralma. Anglia elkomorodik, s Anglival Shakespeare is elkomorodik. 1607-tol 1611-ig (vagy 13-ig?) tart a negyedik korszak. A mindenbl val kibrnduls korszaka. Az „Athni Timon" csaldottsga s kesersge, a „Szeget szeggel" keser vgjtka arrl, hogy a legtisztessgesebb ember is korrupt lesz, ha hatalmat kap a kezbe. A „Troilus s Cressida", ez a homroszi mitikus vilgban jtszd vgjtk vagy szomorjtk, amelyben a mitikus hsk stricikk, a mitikus hsnk kurvkk zllenek. s vgl a legszebb s legsivrabb tndrjtk, a „Vihar", amelynek srtett, de varzsl erej hse, Prospero odig jut, hogy bosszt llni sem rdemes, de mg varzsolni sem, s a tndries csodk kztt sszetri varzsplcjt.
Hamlet-rtelmezsek
A tragdia kitntetett szerepe a shakespeare-i letmben, a vilg drmairodalmban, valamint a m rendkvli feldolgozottsga, a knyvtrnyiv duzzadt szakirodalom nem teszi lehetv a m egyetlen s kizrlagos rtelmezst. rtelmezsi lehetsgekrl beszlhetnk csak a Hamlet kapcsn. Ehhez trsul mg az az elfogadott felfogs, miszerint a Hamlet nem az egyrtelm s megnyugtat vlaszok, hanem a gytr krdsek tragdija. Erre utal a tragdia feltse is: nmagunkkal, vilgrl alkotott felfogsunkkal kell szembeslnnk a m kapcsn.
- A Hamlet mint a kt korszak hatrn ll hs drmja
: A korszakvlts mindig rtkvesztssel, rtkbizonytalansggal jr egytt. A szakirodalomban tbbfle felfogs is van (kzpkor – jkor; renesznsz – barokk; katolicizmus – protestantizmus stb.). A legelfogadottabb a kzpkor – renesznsz korszakpr. Nem csupn arrl van sz, hogy Hamlet, mint renesznsz hs ll szemben a kzpkort kpvisel kirlyi udvarral, hanem a fhsben is egytt vannak jelen a kt korszak jellemzi. Hamlet feladata, hogy a korszakvlts rtkveszt idejben (“Kizkkent az id; - krhozat! / Hogy n szlettem helyre tolni azt.”) helyrelltsa a megbomlott rtkrendet. Tragdija, hogy ez csak hallval sikerlhet.
- A Hamlet mint politikai drma
: (Jan Kott) A politikai drma alapmodellje hatalom s erklcs sszetkzse. Claudius gyilkossg rvn megszilrdtja hatalmt Dniban, st j politikusknt biztostja is a mindennapi let lehetsgt. A ltszlagos biztonsg azonban, a hatalom, mint erszakszervezet pontos mkdsn alapul, mlyn azonban kiszolgltatottsg s flelem hzdik meg. Jan Kott szerint Helsingrben minden fggny mgtt ll valaki. A leggyakrabban hasznlatos ige a sznpadon: (ki)frkszni, szemmel tartani, nyomon kvetni. Polonius Claudius utastsra figyelteti a kirlynt, Hamletet, Laertest, Ophelit. Mindent megrohaszt a flelem s a bizalmatlansg: hzassgot (Claudius – Gertrud), szerelmet (Hamlet – Ophelia), bartsgot (Hamlet – Laertes, Rosencrantz s Guildenstern). Tbbszr elhangzik a mben: “Dnia brtn”; “Rohadt az llamgpben valami”. Hamlet feladata hatalom s erklcs sszhangjnak megteremtse. Tragdija, hogy ez csak hallval sikerl(het).
- A Hamlet mint gondolat s tett sszhangja megteremtsre tett ksrlet drmja
: A krds alapvet filozfiai s erklcsi problmt rint, azaz sszhangot teremteni az ember gondolatai s cselekedetei kztt.
Claudius: Nincs ellentt a kt dolog kztt, alantas gondolatokhoz alantas tettek trsulnak.
Polonius: Tetteit kt dolog motivlja: a kzhivatalnoki buzgalom, msrszt gyermekei irnt rzett felelssg s szeretet. Polonius tisztban van az alattvalk kiszolgltatott helyzetvel, gyermekeinek adott tancsai ennek szellemben szletnek, a tllst, a lehetsgek szerinti erklcss letet hirdetik. Hamlet: A kslekeds oka nem csupn s nem elssorban bizonytalansgbl, tettre val kptelensgbl fakad, hanem blcseleti htter. Nem tallja a ltezs egszt rint krdseire, gondolataira az ennek megfelel tettet. Tragdija, hogy gondolatainak rvnyt csak claudiusi tettekkel kpes szerezni. |

|
- A Hamlet mint trtneti drma, a dn trnrt vvott kzdelem drmja
: Az elzmnyeket is figyelembe vve a trtnet ve Fortinbrastl Fortinbrasig tart. A mben a hrom fiatalember (Fortinbras, Hamlet, Laertes) egyarnt kzel kerl a hatalomhoz. Az ifj Fortinbras clja egyrtelm; megszerezni az apja ltal elvesztett terleteket, megszerezni Dnia trnjt. Laertes vletlenszeren kerl a hatalom kzelbe, s csak Claudius gyessgn mlik, hogy a felbszlt Laertest s ksrett Hamlet ellen fordtsa. Hamletet nem a hatalom rdekli, hanem a hatalom termszetrajza. Nem birtokolni akarja a hatalmat, hanem megismerni.
A Hamlet mint mlyllektani drma: Freud s a mlyllektani iskola ta kzhelyszer az az rtelmezs, mely szerint Hamletet, cselekedeteit, viselkedst s mentalitst tudatalatti sztnk motivljk. Ezek kzl a legfontosabb az Oidipusz-komplexus, anyja irnt rzett tlzott vonzalma. S ez motivlja Claudius elleni gyllett is. Mlyllektani vonatkozsban a Hamlet az aptlan nemzedk tragdija, s a fik ntudatlanul is apjuk helyt szeretnk elfoglalni. |
Ahny m, annyifle, ahny hs, annyi jellem, annyi tpus. Hamlet, a haboz blcs ugyanolyan rk tpus, mint Caliban, a szrnyeteg, Othello, a fltkeny, Lear, a csald csaldfo vagy Puck, az rk vsott kamasz.
Minden Shakespeare-jtk eredeti, de egyetlen tmjt sem tallta ki. Mg a „Szentivnji lom" klnbz korokbl sszezagyvlt szerepli is kln-kln megtallhatk eldknl, itt az sszevisszasg az eredeti. A tbbinl minden valahonnt val, s mgis eredeti m jn ltre. De a trtnelmi tmk divatos trtnetrknl tallhatk, az kori trgyak Plutarkhosz trtnelmi alakjait lptetik sznpadra. A vgjtkok olasz novellkbl s nemzetkzi vndormeskbl vltak tmkk. De csak tmkk: a cselekmnyek menete s a hsk jelleme rk pldakpek a vilg folysrl s alakjairl. — A renesznsz drmt Angliban nem sokkal eltte Thomas Kyd kezdte azokkal a drmkkal, amelyekben sszeolvasztotta az kori tragdik rksgt a kzpkori misztriumjtkok mozgalmassgval. Shakespeare tle is tanult, de mg tbbet a legfontosabb kortrstl, Christopher Marlowe-tl. Marlowe egyazon vben szletett Shakespeare-rel. Igen rvid, de igen fktelen letet lt. Az egyetemrl utcai ksels miatt kicsaptk, akkor elment kalznak, a fekete vitorlk s hallfejes lobog alatt rt egy olyan drmt, amely Shakespeare-re s ltala az egsz drmai gyakorlatra hatott. kezdemnyezte a blankverset (ts s tdfeles jambust), amely mr kortrsainak is termszetes formja lett, majd Schiller trtnelmi drmin keresztl nemcsak Katona Jzsef, de Illys Gyula szmra is drmai versforma lett. — Els tragdija, a „Nagy Tamerln" azonnal siker volt. sszesen hat tragdira volt ideje (kztk a Faust-tma els sznpadi feldolgozsra), majd 29 ves korban egy kocsmai verekeds ldozata lett. Shakespeare j bartja volt, sokak szerint semmivel se jelentktelenebb nla, s ha tovbb l, taln t tartank a legnagyobbnak, de nem lt tovbb, s a tle sokat tanul Shakespeare lett a legnagyobb.
De az az egsz kr, amelyben ltek, az angol renesznsz teljessgt jelentette. A „Hableny" nev kocsmban naprl napra egytt ltek a Globe Sznhz irnyti, szerzi, mellettk egyazon asztalnl ittk a srt vagy a whiskyt a nagy kltk, nagy tudsok, nagy llamfrfiak. Edmund Spenser, a kor legnagyobb kltje, Francis Bacon, a kor legnagyobb filozfusa, Essex grf, aki tragdijig a legfbb llamfrfi volt... s mellettk a divatos, nnepelt kalzok, akik hsges nzi voltak a Globe Sznhznak is. Ezt a krt s mgttk az Udvar hlgyeit, a lebujok lenyait, a windsori s londoni vg hziasszonyokat kell egytt ltnunk, hogy kell felkszltsggel nzzk sznhzainkban vagy olvassuk otthoni magnyunkban Shakespeare mveit. Ezeket pedig nzni s olvasni kell, mert nlklk sokkal szegnyebb lenne a vilgunk. |